download: Pdficon.png
Odticon.png
Version: 1.0

Genezing

Toen God de hemel en de aarde schiep was er geen ziekte en dood. Maar vanaf het moment dat de mens voor de eerste keer ongehoorzaam was aan God, hebben we ziekte in deze wereld. Dit is niet hoe wij gemaakt en bedoeld zijn, en vanwege Zijn liefde voor ons wil God de mens genezen en herstellen. Hiervoor had Hij een speciaal plan, namelijk het sturen van een redder voor ons. Over deze redder zegt de bijbel: "Om onze zonden werd hij doorboord, om onze wandaden gebroken. Voor ons welzijn werd hij getuchtigd, zijn striemen brachten ons genezing."(Jesaja 53:5).

Deze redder is Jezus, de messias. Toen Hij op aarde was, genas hij vele mensen. (Bijvoorbeeld: Lukas 5:17-26). Volgens Gods plan, stierf Jezus als een offer voor ons en stond weer op uit de dood, zodat wij een nieuw leven kunnen hebben. Ondanks dat Hij niet meer op aarde is, is Hij niet veranderd en heeft de kracht om mensen te genezen en vrij te maken. Hij vraagt ons om Hem te volgen en te gehoorzamen wat Hij zegt. Dit is het meest belangrijke in Gods ogen, dat we de beslissing maken om Zijn offer te accepteren en emotionele en geestelijke genezing te ontvangen.

Jezus vraagt Zijn volgelingen om te bidden voor zieke mensen, en Hij geeft ze ook de kracht om dat te doen. " Jezus riep de twaalf bij zich en gaf hun macht en gezag over alle demonen, en de kracht om ziekten te genezen. Daarna zond hij hen uit om het koninkrijk van God te verkondigen en zieken te genezen."(Lukas 9:1-2)

Hoe te bidden (inleiding)

  • Vraag eerst aan de persoon: "Wat is precies het probleem? Waar kan ik voor bidden?
    Vraag ook "Heeft u op dit moment pijn of klachten?" (zodat je na het gebed kan checken of er iets is veranderd)
  • Leg uit dat je een kort gebed in de naam van Jezus zal uitspreken en je handen op ze wil leggen. Vraag om toestemming daarvoor.
  • Leg je hand (of beide handen) op een passende manier op de persoon.
  • Spreek tijdens het bidden rechtstreeks de pijn of het lichaamsdeel of iets dergelijks aan.
  • Houd tijdens het gebed altijd je ogen open, zodat je ook kan zien als er dingen gebeuren.
  • Bid kort en bondig. Een zin als "Pijn, ga weg in de naam van Jezus! Amen." is genoeg.
  • Vraag na het gebed aan de persoon: "Voelde u iets? Hoe is de pijn nu?
    Je kan bijvoorbeeld het volgende gebruiken: "Op een schaal van 0 (geen pijn) tot 10 (extreem veel pijn) hoe was het dan eerst en hoe is het nu?"
    Als ze ergens in beperkt waren, vraag dan aan ze om eens te checken of daar een verandering in heeft plaatsgevonden.
  • Bied aan om verder te bidden. Vaak komt genezing stap voor stap en pas na verschillende keren van gebed.
  • Wanneer de persoon genezing heeft ontvangen: Dank dan Jezus daar samen voor!

Opmerking:

  • Praying “in the name of Jesus” does not mean using a magic formula. It means giving Jesus the honor for what He is doing and ensuring that everyone involved will know afterwards who caused the healing.
  • At least one person involved needs to have faith in Jesus, trusting that He can bring about healing. Faith is like a muscle: The more you use and train it, the stronger it becomes. If you still feel overwhelmed by a particular problem, offer to pray a different time together with others who have more experience in praying for healing.
  • Let people be careful when they try to use their body, as they’ll know their body best. If a doctor prescribed medication, the doctor should confirm the healing and be the one giving the order to stop taking the medication.

When healing doesn’t seem to come...

Healing or change does not always happen immediately after prayer, at least not visibly. This can be for various reasons:
Unforgiveness, sin (James 5:15-16), unhealthy eating, not taking good care of one’s body, demonic oppressions or attacks, our lack of faith (Matthew 17:14-21), etc. Or it can simply be because God has a different timing (John 11).

More often than not in such cases, the issue the person told you about isn’t actually the main problem. Essentially it’s all about finding the real cause behind the symptoms to be able to deal with it. Use the following four prayers for this:

Four helpful prayers

  1. “God, please do in this situation whatever glorifies You most.”
  2. “Please show me what You want to teach me this time.”
  3. “Please reveal the cause and/or purpose of this sickness.”
  4. “God, what should I do next?”

Ask the sick person whether anything came into their mind. When God reveals something to them or you, deal with that first.

The connection between body and spirit

Our soul notifies our body when something is wrong. Therefore, physical problems can have their cause in our inner life and so are only symptoms of the actual problem.

In that case, there is little use in praying for physical healing. There might be improvement at first, but the symptoms will come back after a while. Here we need to deal with the spiritual problem and when we do this, the physical symptoms will go away step by step.
The kind of sickness is often giving a hint about the spiritual problem.

Example neck / nape pain
A wrong yoke could be weighing me down and/or I’m carrying others’ loads which I’m not actually supposed to carry (see Matthew 11:30).

But never make a hasty judgment – always be careful to listen to the Holy Spirit and interact with the other person out of love and a desire for their good!