Version: 1.0

Å høre fra Gud

Other languages:
More information about Norwegian Bokmål

Gud ønsker å snakke med alle. Men om vi hører Ham, avhenger ofte mer av oss enn Ham: "Har jeg bedt Gud om å snakke til meg?" "Tar jeg tar meg tid til å lytte til Ham?" "Er jeg klar til å gjøre det Han sier?" Dette er de grunnleggende kravene for å høre fra Gud og til å bli mer og mer kjent med de mange måtene Han snakker på.

Vi bruker ordet "å høre" her, men vi må være klar over at Gud er Ånd, og bruker alle sansene våre til å kommunisere med oss. Det betyr at vi faktisk "sanser" Gud.

Alle kan høre noe fra Gud. Men for å høre fra Ham regelmessig, og å leve i en relasjon med Gud, er det nødvendig at vi er fylt med den Hellige Ånd. Da lever Han i oss og former vår tenkning og våre følelser mer og mer, slik at vi kan oppfatte tydeligere hva Gud ønsker å si til oss.

Hvis vi føler at vi ikke mottar noe fra Gud, det er mulig at det er en hindring som blokkerer kommunikasjonen mellom Gud og oss. Dette kan være synd jeg trenger å vende seg bort fra, en distraksjon, eller en krenkelse. Å høre tydelig fra Gud, forutsetter at vi må fjerne alt som står mellom Ham og oss.

Målet er at vi virkelig kjenner Gud og lever i nær kontakt med Ham, akkurat som med en god venn.

Hva distraherer meg fra å sanse Gud? Er der områder i mitt liv hvor jeg ikke ønsker å lytte til Gud? Hvorfor?

{{{1}}}

Måter Gud snakker med oss

Bibelen

Bibelen er som Guds ord for oss alle, og inneholder alle de viktigste tingene som Gud ønsker at vi skal vite (2. Timoteus 3:16). Alt som Gud taler, vil være i samsvar med Bibelen.

Andre mennesker

Det er vanlig at Gud taler til deg gjennom dine ledere eller trenere. Men som alle brødre og søstre i Guds familie, kan Gud gi oss inntrykk for hverandre. Noen kan komme til deg, og deres ord til deg kan faktisk være fra Gud.

Indre tanker og inntrykk

Når den Hellige Ånd bor i oss, former Han våre tanker og kan gi oss inntrykk når som helst. Dette kan være gjennom vår samvittighet og gjennom tanker som kommer opp og minner oss om ting som Gud ønsker. Eller vi kan se noe lignende som et bilde i vårt indre øye, og som Gud ønsker å vise oss noe (Apostlenes gjerninger 10:10-11).

Hendelser

Gud har gitt oss øyne, ører og sinn slik at vi bruker dem. Noen ganger ser vi noen vi bør hjelpe. Dette kan være Gud som taler ved å få folk til å komme i kontakt med hverandre. I slike situasjoner kan vi først observere og deretter spørre Gud om hva som er vårt ansvar (Matteus 11:2-6; 27:54).

Drømmer

Gud kan tale til oss mens vi sover. Vi kan lære å tolke drømmer om å forstå hva de betyr (Job 33:14-17; 1.Mosebok 40:1-41:40; Matteus 1:20).

Gjennom hvilke av disse kanalene snakker Gud ofte til meg? Hvordan kan jeg lære mer på dette området? På hvilke andre områder jeg ønsker å lære å sanse Gud?

Tre forskjellige stemmer

I våre liv hører vi hele tiden konstant ulike meninger, så vi trenger å lære å skjelne hvilken kilde de kommer fra: Fra Gud? Fra folk (meg selv og andre)? Eller fra djevelen?
Disse er egenskapene til de ulike stemmene:

Guds stemme Stemmen til folk Stemmen til djevelen
  • oppmuntre, full av kjærlighet, god, perfekt (Romerne 12:2)
  • passer med hva Bibelen sier
  • kan være upraktisk: å avsløre synd, utfordrer oss
  • hensikt: å bygge opp
  • drevet av egne interesser (bevisst eller ubevisst)
  • preget av egen erfaring: "for meg var det slik, så må det være slik for andre også"
  • skremmende, nedslående
  • motsier Guds vilje / Bibelen
  • opprette skiller, skape splid
  • hensikt: for å gi skam, for å klandre, for å anklage, for å rive ned

Øvelse: Ta en situasjon der du trenger å ta en avgjørelse. Del inn tanker og stemmer som er koblet til det, i samsvar deres kilder i de tre kategoriene Gud, mennesker, djevelen.

Bedøm: Hva er fra Gud? (1 Tess 5:19-21)

  • Hva sier Bibelen om det? Bibelen er den viktigste autoriteten til å teste noe. Hvis noe er motsier Guds prinsipper i Bibelen, så er det ikke fra Gud.
  • Er det bra? Er det på linje med Guds karakter?
  • Hva sier andre modne brødre og søstre om det? Hvis du er usikker, spør din leder eller trener for å få råd.
  • How trustworthy is the source I got it from?

Kan jeg få fred om det? Guds overnaturlige fred kan få oss til å ha en indre visshet om noe. Likeledes, konstant uro kan være et tegn på at jeg trenger å be mer til Gud for å få klarhet. Men vi bør ikke forvente 100% sikkerhet. Gud ønsker ikke å diktere oss alle detaljer om våre liv - Han gir oss frihet til å foreta valg. Han ønsker at vi skal ta skritt nærmere Ham ved å stole på Ham og ved å ta ansvar for våre beslutninger.

Viktig: Er det noen spørsmål hvor det er lettere å høre Guds svar (Eksempler: "Gud, hvem trenger jeg å tilgi?" "Hvor ser du synd i mitt liv, og vil ha meg til å omvende meg?")
Med andre spørsmål det er vanskeligere å skjelne Guds stemme ("Gud, hvem skal jeg gifte meg med?"), og noen Gud sannsynligvis ikke vil svare på i øyeblikket ("Hvordan vil mine neste 20 årene se ut?")
Noen ganger kan vi bli sittende fast i å spørre hvorfor-spørsmål. Disse er ofte ikke nyttig til våre umiddelbare liv og vekst. Da kan vi ikke håndtere svaret så Gud vil ikke gi det til oss.

Hvilke spørsmål kan jeg stille Gud? Er de gode spørsmål?

To ytterpunkter om Guds stemme

Tro: Gud snakker ikke til meg. Alt jeg hører er fra Gud.
Typisk: "Mine tanker er ikke Guds tanker.” "Gud sier ... !"
"jeg trenger ikke å teste dette.”
Sannheten: Den Hellige Ånd er i deg, derfor er så mange av dine tanker Guds tanker! Vi er fortsatt mennesker og gjøre fortsatt feil, slik at vi alle misforstår Gud noen ganger.
Forslag: Anta at mange av dine tanker er fra Gud. Alltid start med "jeg tror Gud sier ..."

Hvilken side av disse to ytterpunktene heller jeg mot? Hvor kommer denne bakgrunnen kommer fra? Hvordan kan jeg bli fri fra det, og forholde meg sunnere til Guds stemme?